Ihmisten kokoisille ideoille!
Yrttiaika

Yrttiaika-hankkeessa luotiin yritysryhmälle oma brändi ja tuotteille yhteinen ulkoasu.

TERVETULOA Pohjois-Pohjanmaan Leader-ryhmien yhteisille popleader.fi-sivuille! Täältä löydät kootusti Leader-toimintaan ja rahoitukseen liittyvää tietoa sekä oikopolut ryhmien omille sivuille.

 

Eija Marjomaalla on välillä tapana livauttaa jauhepussukoita tuttavilleen testaukseen. Tällöin kyseessä on tärkeää tuotekehittelyä. Vaalassa Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun rajalla asuva Marjomaa on käyttänyt yrttejä pitkään omaksi ilokseen ja hyödykseen, mutta kohta niistä pääsee nauttimaan laajempi yleisö.

 

− Esimerkiksi maustekäytössä mietin, mitkä yrtit korostavat vaikka kanan omaa makua, sekoittelen niitä ja jaan ihmisille ja pyydän maistamaan ja antamaan palautetta, Marjomaa kertoo maustesekoitusten syntyprosessista.

 

Marjomaa kuuluu monipuoliseen ja pitkän kokemuksen omaavaan porukkaan, joka on perustanut vuoden 2014 alussa osuuskunta Yrttiajan.

 

Yrttiaika syntyi Nouseva Rannikkoseutu ry:n rahoittaman yritysryhmähankkeen tuloksena. Hankkeessa kahdeksan yrttien kanssa harrastuksena tai työkseen toiminutta tahoa etsi yhteistyömahdollisuuksia koulutuksesta, markkinoinnista ja tuotekehittelystä. Hanke auttoi entuudestaan tuttuja yrttiosaajia ottamaan yhdessä askeleen ammattimaisempaan suuntaan.

 

 

Yrttiajan porukka on tähän mennessä kehittänyt noin 30 ihmisille ja eläimille tarkoitettua tuotetta, jotka yhdistetään yhteisen brändin alle. Verkkokauppa aukaistaan syksyllä 2014 osoitteessa www.yrttiaika.fi. Mausteiden ja voiteiden lisäksi valikoimaan kuuluu muun muassa yrttitippoja ja juomia. Hoitovoiteissa yrttien vaikuttavista ainesta pitää olla hyvin selvillä.

 

− Jokainen kehittää omia tuotteitaan ja yhteisissä palavereissa on keskusteltu, voidaanko niitä ottaa yhteisiksi tuotteiksi, Marjomaa selvittää tuotteiden valintaa.
Marjomaalle osuuskuntatoiminta ei ollut tuttua ennen hanketta. Nyt hän kuitenkin kertoo innostuneensa toimintatavasta.

− Yksittäiselle yrittäjälle on kova juttu tehdä esimerkiksi omat verkkosivut. Nyt ei tarvitse itse tehdä kaikkea, yrittäjäksi vasta hankkeen aikana ryhtynyt Marjomaa kertoo. Marjomaa suunnittelee, että itsensä lisäksi hän voi työllistää sesonkiaikoina yrttibisneksellä myös muita.

 

Tuotteille ja verkkosivuille on sorvattu ammattilaisten kanssa vanhahtavan moderni ulkoasu. Marjomaa korostaa, että yrtit pitää tuntea, että pystyy tekemään toimivia tuotteita. Siksi hän uskoo, että yhtenäinen brändi asiantunteville ja itseään kehittäville yrittäjille on etu markkinoilla.

 

− Lisäksi pitää olla näkyvyyttä ja päästä esille oikeissa tiedotusvälineissä. Hyvä tuote myös mainostaa itse itseään.

Yrttiajan asiakasryhmää ovat ihmiset, jotka haluavat käyttää luonnonmukaisia keinoja itsensä tai eläintensä hoidossa.
− Lääkkeiden vaikuttavat aineethan tulevat alun perin luonnosta, Marjomaa muistuttaa.

Syksyllä 2014 yrttiaika.fi starttaa kuuden yrittäjän voimin kotimaassa, mutta mikään ei estä verkkokaupan laajenemista kansainvälisille markkinoille.
− Ollaan heitelty tällaista mahdollisuutta, Marjomaa kertoo jatkoideoinnista.

 

Mukana olevat yritykset:
Majakarin Majakka Ay, Calendan yrtit, Kuntohepo, Lea Keränen tmi, Inga ja Markku Nuojua tmi, Liisa Nivala (maatalousyhtymä), Kurkelan tila, Puutarha Ryytiranta


Rahoittaja: Nouseva Rannikkoseutu ry

 

Teksti: Pia Alatorvinen
Kuvat: Jyrki Vesa
Pop-Leader - Uutiset - RSS
Tulosta tämä sivu